Alkmaar 17-07-2022

Alkmaar 17 juli 2022        (redactie: verslag door Berend)

Voor alles is een eerste keer. Ik heb me bijvoorbeeld laten vertellen dat dit de eerste keer was dat onze vereniging een tocht in Alkmaar organiseerde. Ook was de tocht naar Alkmaar de eerste officiële tocht voor een deel van de nieuwe leden lichting! Voor Daila, Gerbrand, Marion en Sylvia was dit het geval. Voor de rest zijn Amber, Jos, Julienne, Jan Cees,  Jacqueline en Adri (beide (bijna) voor het eerst met een nieuwe tweepersoons kano) erbij. Marijke was de vaarleider.

Om half 9 verzamelden we op de club en na het klaarmaken voor de reis vertrokken we richting Alkmaar. Op de heenreis was het snel arriveren in Alkmaar niet helemaal zeker. Er leek een file te ontstaan op de snelweg. Gelukkig was dit maar een kleine opstopping en kwamen we allemaal rond dezelfde tijd aan op de parkeerplaats.

Rond 10 uur aangekomen werd eerst een kleine koffie pauze gehouden. Dit was een goed moment voor Marijke om alvast instructies te geven voor de tocht. We zouden eerst door een stuk natuur naast Alkmaar varen en hierna door de binnenstad varen. Vanwege de dunne grachten in Alkmaar werd aangegeven dat het dragen van een zwemvest bij dit laatste stuk verplicht was.

Na de pauze zijn we begonnen met het instappen in de kano’s. Hierbij hadden we concurrentie van de sloepen die op dezelfde plek het water in moesten. Gelukkig ging dit zonder al te veel problemen en al snel konden we begonnen met het eerste stuk van de tocht.

De Bergervaart vanaf de aankomstplek

We zijn zoals eerder besproken eerst de wildernis in gevaren. Omdat het ondertussen al laat in het seizoen was, was er vooral veel riet te zien langs het water. Vrij snel na het begin van de tocht werd de diversiteit van onze vereniging benadrukt door een kanoër die uit tegengestelde richting kwam. Zoveel vrouwen in kano’s zag hij niet vaak!

Na een afslag op vanuit de Bergervaart naar de Ringsloot van de Bergermeer werd het kanoën al een beetje lastiger door de smalle doorvaart en de scherpe bochten in de tocht. Na een korte drijfpauze werd er vanuit de achterhoede materiaalpech gemeld. Gelukkig bleek dit een los voetensteuntje te zijn en kon de tocht worden vervolgd.

Jacqueline en Adri in hun nieuwe aanwinst

We kwamen aan bij de eerste pauze plek aan Wiertdijkje aan de rand van Bergen. Hier werden we door ruiters gevraagd om even te wachten met uitstappen, omdat de paarden waar zij op reden angstig werden van onze vreemde watervoertuigen. Hierna konden we uitstappen en een tafeltje veroveren om aan te pauzeren. Tijdens de pauze kregen we gezelschap van twee honden die erg graag even het water in wilden. Na een tijdje pauzeren kreeg Marijke advies over hoelang een pauze ongeveer zou moeten duren en zijn we snel de kano’s ingestapt.

De eerste pauze in Bergen

Tijdens het tweede deel van de tocht werd het al drukker op het water met enkele sloepjes uit Alkmaar. Gelukkig konden we ze passeren. Ook fijn aan dit deel van de tocht: niemand is haar peddel verloren!

Groepsfoto op de Ringsloot van de Bergermeer

Aangekomen op de Bergerringsloot kregen van Marijke de instructie om vooral achter elkaar te varen, omdat het in Alkmaar erg krap ging worden met bootjes. We zijn hierna via de Krommesloot (die erg krom was) en de Steesloot de Singelgracht opgevaren.

Op de Singelgracht zijn we uitgestapt bij een singelparkje. Hier hebben we gegeten en ons voorbereid voor het laatste deel van de tocht. Toen we wilde instappen kwam er een sloep aan die graag wilde aanleggen. Gelukkig konden we toch nog op de steiger instappen en onze tocht door Alkmaar vervolgen.

We zijn eerst de Lindegracht opgevaren. Hier konden we de oudere huizen van Alkmaar bewonderen.  We zijn vervolgens de Baansingel opgevaren. Hier wederom een kleine drijfpauze.

We zijn linksaf geslagen richting het Verdronkenoord. Helaas werden enkele kanoërs belaagd door jongeren die het water insprongen en zorgden voor natte kleding (en jammer genoeg buiten peddelbereik bleven). Op het Verdronkenoord werd het intussen erg druk met sloepjes en suppers. Op de Mient verloor een sloepje helaas controle over het stuur en voer deze de kade in. Gelukkig kon onze groep hierlangs komen. Op de Voordam hebben we vervolgens een drijfpauze gehouden naast het Hollands Kaasmuseum.

Het Hollands Kaasmuseum

Na de drijfpauze zijn we het Luttik Oudorp opgevaren. Na het inhalen van enkele suppers sloeg het noodlot toe. Een sloepje voor wederom de kade in, maar raakte hier de achterkant van een van onze kanoërs. Ik en een andere kanoër die ik niet ga noemen vanwege de gevoelige situatie, konden helaas niet op tijd stoppen en voeren tegen de sloep aan, waarbij de voor(niet)genoemde kanoër met de punt van de kano tegen het achterhoofd van een van de opvarende kwam. Na een korte woordwisseling hebben we gelukkig zonder (zichtbare) schade de tocht kunnen vervolgen.

We zijn linksaf geslagen op het brede Noord Hollands Kanaal. Deze hebben we gevolgd tot de eerstvolgende afslag richting de Singelgracht. Hierna zijn we weer over de Steesloot teruggevaren. Via de afslag op de Houtvaart zijn we terug op de Bergervaart gekomen. Het doorgeven van sloepjes die vanaf de tegengestelde richting kwamen werd steeds minder gedaan. De groep voer namelijk tegen het einde van de tocht keurig achter elkaar. Op het laatste stukje Bergervaart heb ik met enige vaardigheid de doorns van een bramenstruik vermeden om een onrijpe braam kunnen bemachtigen.

Groepsfoto op het Noord Hollands Kanaal

Terug op de Bergervaart

Terug bij de parkeerplaats hebben we even moeten wachten bij de inmiddels druk geworden boothelling, maar gelukkig konden we deze snel gebruiken om uit te stappen.

Even wachten tot de boothelling vrij is

Op enkele incidenten na was de tocht naar Alkmaar dus een groot succes. De tocht is wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar (het liefst wel buiten het vaarseizoen!).

Om af te sluiten met nog een eerste was dit mijn eerste vaarverslag. Ik hoop dat ik leden die nog niet naar Alkmaar zijn geweest enthousiast heb gemaakt voor deze tocht.

Berend de Koning

This entry was posted in Algemeen. Bookmark the permalink.

5 Responses to Alkmaar 17-07-2022

1. Nel Kortlever says:

Nou Alkmaar is beslist niet voor het eerst bezocht door onze vlakwatergroep. Hebben jullie de ijscobel nog uitgeprobeerd midden in Alkmaar?

2. Jaap says:

Noord-Holland op een warme zondagmiddag in de zomer, tja erg leuk maar ook voorspelbaar wat betreft het gedrag van de jeugd. Zie ook het verslag van Enkhuizen van 10 juli 2011.

3. Marco says:

Leuk verslag Berend!

4. Jan Vrouwe says:

Leuk verslag van een dagje Alkmaar en de Bergerringvaart.
    Ja, deze tijd is het riet erg hoog en zie je niet zoveel van de omgeving maar wel natuurlijk de weidsheid in de lucht met vaak prachtige luchten.
    Maar vergeet niet de vele vele futen met en zonder jongen, idem de Meerkoeten, Rietzangers, af en toe een roofvogel of een reiger die mokkend wegvliegt als je langs peddelt.
    Ik vaar het rondje al meer dan 800 keer en het verveelt nooit.
    Inderdaad kan je beter wat eerder gaan varen en dan is het vaak veel minder druk ook met bootjes en geniet je echt veel meer van de natuur, de rust en kanobeleving pur sang.
    Met vriendelijke groet,
    Jan Vrouwe,
    35 jaar lid van Odysseus…..( had even langs gekomen! ook een prima startplek trouwens!

5. JanCees van der Doe says:

Leuk deze reactie uit Alkmaar! Dit was waarschijnlijk niet de laatste keer dat we de tocht varen. Volgende keer nemen we contact op met Odysseus. Bedankt Jan voor de tip.