Happy in Holland: peddelen met Nigel Foster

Saskia van Bergen

Op 6 en 7 juli gaf kajakker Nigel Foster onder het motto Happy in Holland weer een clinic peddeltechniek in Nederland. Nigel Foster is niet alleen een kanolegende, bekend van onder meer zijn tocht rondom IJsland in 1977, maar hij ontwerpt ook boten voor het Zweedse merk Point65°N. Het bedrijf KanoZee, gevestigd in Zierikzee, is dealer van dit merk en zij nodigen Nigel regelmatig uit om een clinic te komen geven. In 2018 had ik ook al deelgenomen en was toen vooral gefascineerd door het gemak waarmee Nigel Foster allerlei manoeuvres liet zien. Zonder enige kracht te gebruiken zoveel effect. Het leek wel een ballerina! Het nadoen van die manoeuvres bleek echter een ander verhaal. Het leek me daarom nuttig om ook dit jaar weer bij de clinic aan te sluiten.

Organisatoren John de Vlieger en zijn vrouw Elvira hadden dit keer een prachtige locatie aan het Veerse Meer geregeld en de zon kregen we er gratis bij. Onder de bomen werd een heerlijke lunch geserveerd en stonden er de gehele dag door drankjes en hapjes klaar om honger en dorst te stillen.

Wind-Peddel-Boot

De ochtendsessie stond in het teken van de roertjes. Nigel liet ons allereerst ervaren wat het effect is van zijwind op je kajak, en hoe je hier gebruik van kunt maken. Wanneer je vooruit vaart zul je met de wind mee draaien, achteruit varend juist er vanaf. Maar je zul merken dat het effect achteruit veel groter is dan vooruit. Dat komt omdat de meeste kajaks er op zijn gebouwd dat je vooruit redelijk koersvast kunt varen.

Je kunt dit effect op verschillende manieren versterken. In de eerste plaats door – afhankelijk van de wind – voor- of juist achterover te gaan hangen. Door een boeg- of voorstevenroer in te zetten en tegelijk op te kanten zal het effect nog veel groter worden. Verstandig is wel om de boegroer altijd aan de kant van de wind in te steken. Aan de andere kant is wel mogelijk, maar je loopt daarmee een veel groter risico om om te slaan. Beter is het dus om de stelregel wind, peddel, boot aan te houden (hetzelfde geldt overigens voor golf, peddel boot). In dit filmpje kun je de boegroer bekijken.

Met het achterstevenroer kun je hetzelfde effect bereiken. Hierbij is het van belang om je bovenste arm zo ver mogelijk uit te strekken. Dat gaat beter wanneer je je torso draait en je arm op schouderhoogte houdt. De elleboog van je onderste arm houdt je dicht bij je heup (Denk aan Lee Towers). Vervolgens beweeg je het onderste peddelblad naar je kajak toe. Wanneer je vervolgens beide technieken met elkaar combineert kun je slalommen. Vervolgens liet Nigel zien hoe je hetzelfde kunt doen met behulp van de zogenaamde crossbowrudder. Voordeel is dat je hiermee geen boogslag tussendoor hoeft te maken om te slalommen, maar alleen je peddelblad hoeft te wisselen dwz, je steekt om en om het achterste en voorste peddelblad in het water.

Duizelt het al? Nou voor ons was dit niet veel anders! Om ons te vermaken leerde Nigel ons daarom nog een leuke nutteloze truuk: leg je peddel parallel aan je boot. Draai vervolgens je voorste en achterste arm om. Je armen zitten nu gedraaid, maar je peddel zit precies goed om je boegroer te kunnen gebruiken:). Wanneer je iets terugdraait kun je met een boogslag je armen weer ontwarren.

Voorwaarts peddelen

Het middagprogramma was gericht op voorwaarts peddelen. We hebben allemaal geleerd dat we een rompdraai moeten toepassen, onze benen mee moeten laten bewegen, en onze armen recht moeten houden, maar waarom eigenlijk? Doel van de eerste oefening was dan ook was om ons zelf het nut hiervan te laten ervaren. We oefenen in groepjes van twee, waarbij de ene kajakker dwars tegen de punt van de tweede kajakker gaat liggen. De tweede kajakker probeert vervolgens de ander naar voren te duwen. Eerst door te varen zonder benen te gebruiken, vervolgens door met stijve schouders te varen en rechte armen, en ten slotte met rompdraai en gebogen armen. En daarna omgekeerd. Ik merkte zelf dat ik soms grote moeite had om mijn kanomaatje vooruit te krijgen, vooral de rompdraai had veel effect….

Nigel Foster liet ons ook heel goed luisteren naar onze peddel. Wanneer je veel lawaai en spetters veroorzaakt, is dit een indicatie dat je energie verspilt aan het verplaatsen van water in plaats van je kajak. Je lijkt wel sneller te gaan, maar het tegendeel is het geval! De opdracht was om steeds in ca 8 slagen je boot op snelheid te krijgen, en daarbij steeds wisselende omstandigheden aan te houden:

  • Heel hard knijpen in je peddelsteel versus de peddel heel los vasthouden
  • Je handen heel dicht bij elkaar versus uit elkaar
  • Een hele lange slag versus een hele korte slag
  • Je peddel heel dicht langs je kajak versus op afstand

Tel elke keer: hoeveel slagen maken lawaai, en hoeveel zorgen er voor spetters? Wat helpt om spetters en lawaai te voorkomen? De spetters zitten vaak aan het eind van je slag, dus het is efficiënter om je slag wat korter te maken en je peddel eerder uit te halen. Ook zorgt het dicht bij de boot insteken voor veel spetters. Wanneer je de pedel diagonaal laat meelopen scheelt dat enorm. En gun jezelf tijd voorafgaand aan het insteken van de peddel. Na het insteken moet je juist snel handelen. Dit zorgt voor een korte en efficiënte slag: micropauze, insteken, peddel even mee laten lopen, en hup op tijd er weer uit, ter hoogte van je heup en niet verder. Bovenstaande oefeningen kun je ook heel eenvoudig zelf uitvoeren, bijvoorbeeld als je in je eentje een tochtje maakt.

Tja, je weet al die dingen natuurlijk best wel. Maar het is toch nuttig om hier een hele middag heel bewust mee bezig te zijn. Alleen zo zorg je ervoor dat je er niet meer over nadenkt, maar dat het onderdeel wordt van je standaard peddeltechniek. Wanneer je op tocht bent en je wordt een beetje (of meer) moe, dan zul je minder snel terugvallen in je oude patronen.

De eindconclusie: een aanrader! Ook wanneer je denkt ‘dit kan ik toch allemaal al’ is het heel zinvol om een hele dag geconcentreerd bezig te zijn met peddelslagen. Voor mij bleek het ook heel zinvol om de clinic voor een tweede keer te volgen. Omdat ik het afgelopen jaar veel nieuwe technieken heb geleerd, kon ik veel van wat Nigel Foster uitlegde beter volgen. Een perfecte peddelslag heb ik er nog niet mee gekregen, maar ik heb dit keer een hoop nieuwe handvatten meegekregen om zelf verder te kunnen oefenen. Wie weet kan ik mezelf ook ooit als een ballerina in de wind voorbewegen J

Ik heb zelf maar een paar foto’s kunnen maken, maar op de Facebook pagina van Kanozee vind je er meer. Hartelijk dank John en Elvira voor de bijzondere gastvrije ontvangst en de goede verzorging gedurende de dag. En wat heerlijk dat we na afloop konden douchen en zelfs onze boten en peddels konden schoonspoelen. Heerlijk dat ik dit niet meer bij thuiskomst op de club hoefde te doen!

Dit bericht is geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.