Solo over de Hollandse Rivieren

Saskia van Bergen

Ongeveer anderhalve maand geleden kocht ik een nieuwe kajak, een Nigel Dennis Romany. Ik had er al een paar tochten mee gevaren, onder meer op de zee bij Springersdiep en dat was me erg goed bevallen. Wat een heerlijke boot! Vorig jaar had ik met mijn Point 65 North XP voor het eerst een driedaagse solo-kampeertocht gevaren, en dat wilde ik graag nog eens doen. Het was een mooie gelegenheid om de pakcapaciteit van de Romany eens goed uit te testen. Ik wist namelijk niet zeker of ik mijn Point zou gaan verkopen. Of ik er nog eens in zou gaan varen hing mede af van de vraag hoe geschikt de Romany was voor langere tochten. Het is een kortere boot, een echte rocker en dus minder efficiënt dan de Point, maar het is de vraag of ik daar tijdens een gemiddelde dagtocht merkbaar effect van zou ervaren.

Ik heb een rondje Hollandse rivieren op het oog. De weersvoorspellingen zijn niet echt goed, maar ik besluit ervoor te gaan. Mijn route:

Dag 1: KV Rijnland- Alphen aan de Rijn – Gouda – Haastrecht (ca. 35 km)

Rivieren: Oude Rijn – Gouwe – Hollandse IJssel

Dag 2: Oudewater – Linschoten – Woerden – Noordse Buurt (ca. 35 km)

Rivieren: Hollandse IJssel – Lange Linschoten – Oude Rijn – Grecht – Kromme Mijdrecht

Dag 3: De Hoef – Vrouwenakker – Bilderdam – Leimuiden – Oude Wetering – Hoogmade – KV Rijnland (ca. 35 km)

Rivieren: Kromme Mijdrecht – Amstel – Drecht – Braassem – Wijde Aa – Kromme Does – Does

Hollandse IJssel

Dag 1 (dinsdag 9 juli):

Het kan zijn dat ik een stuk zuiniger heb gepakt dan de vorige keer, maar het valt me op dat er veel meer in de boot past dan ik dacht. Ik heb een schot op maat laten maken en dat scheelt enorm in de pakcapaciteit. Ik moet alleen goed op mijn trim letten en stop daarom de zwaardere dingen in het kleinere luik achterin. Zelfs de wielen van mijn kanokar passen dit keer nog onderdeks. Rond 9 uur ben ik weg. Het eerste stuk tot Alphen gaat het soepel, de zon schijnt, terrasjes zitten vol. Op de kaart ziet het tweede stuk tot Gouda er aantrekkelijk uit, zo door het waterrijke gebied rond Boskoop, maar ik de praktijk vaar ik vooral langs de drukke N207 en moet ik voortdurend opletten voor de enorme vrachtschepen op de Gouwe. Wanneer ik word ingehaald door twee snelle vrachtschepen dan waan ik me even op de eierdozengolven van Renesse, maar daarmee hebben we het spannendste moment van de dag wel weer gehad. Het is vooral doorbuffelen, langs verkeer, boten en bouwvakkers die op verschillende plekken bezig zijn met renovatie van de kades en die me soms verbaasd nazwaaien “Bennie meej vakaaansie”? Ik weet nu dat Waddinxveen Fairtrade gemeente is maar ook een Brommermuseum heeft en ik ben na één dag ook aardig op de hoogte van de laatste trends in tuindecoratie. Vanaf Gouda wordt het weer leuk: ik mag kort na elkaar drie sluisjes door en ik geniet van de grachtjes en stiekem ook van de fabrieken uit heden en verleden op de route, zoals het gebouw van de voormalige Goudse Machine Garenspinnerij, en de Betonmortel Centrale. Hier gaan die grote vrachtschepen dus heen!

Ik verblijf vóór Haastrecht op een ouderwetse Hollandse camping die helemaal vol is gebouwd met stacaravans, maar helemaal achteraan op het terrein heb ik het rijk alleen en sta ik te midden van koeien en schapen.

Dag 2 (woensdag 10 juli)

Oudewater

Ik ben al om 6 uur wakker en besluit vroeg te vertrekken. Mijn ervaring is dat sloepvaarders in deze tijd van het jaar vooral pensionados zijn die niet voor tienen varen. Dat klopt ook dit keer, tot aan Woerden heb ik het rijk helemaal alleen. De zon schijnt, overal om me heen weelderig groen, bloeiende bloemen, en futen en meerkoeten die druk bezig zijn met het voeden van hun kroost. Het lijkt wel een paradijs. Als ik in Oudewater een sluis zie dan schrik ik. Ai…het is nog ruim voor negenen dus dat wordt wachten op de brugbediening. Maar het blijkt een zelfbedieningssluisje te zijn. Prachtig! Even later vaar ik een meter lager verder. Ik draai de Lange Linschoten op, het mooiste deel van de route. Onderweg stap ik even uit voor een korte pitstop, via een enorme hoge uitstap. Een risico, maar de verse perensap die bij deze boer wordt verkocht ziet er veuls te lekker uit.

Vlak voor Woerden besluit ik niet de Kromwijkse wetering te nemen, maar recht door het centrum te varen. De Singel ziet er indrukwekkend uit op de kaart, maar voor me zie ik helaas vooral veel nieuwbouw. Toch is het altijd fascinerend om door steden te varen, omdat je meestal langs de meest rommelige rafelrandjes van de stad lijkt te komen; een braakliggend stukje land, een loods vol graffiti, een half ingestorte schuur. En niet te vergeten het Max Verstappen Museum natuurlijk, gelegen aan de Rijnkade. Aangekomen op de Grecht begint het langzaam maar zeker te regenen. Het is een prachtige rivier, in de verste verte is er geen auto te horen, het enige geluid vormen de fluitende vogels, en de woosh van mijn eigen peddel. Ik verzink in gemijmer. Sommige mensen boeken een dure meditatiecursus als ze tot zichzelf willen komen, maar ik geloof dat een rondje varen door het Groene Hart hetzelfde effect heeft.

Aangekomen bij de Woerdense Verlaat regent het zo hard dat de sluiswachter zijn hok niet eens meer uit komt, maar gelukkig word ik snel doorgelaten. Het einde is in zicht. Ik slaap op de prachtige zorgboerderij en natuurcamping Amstelkade. Tussen twee buien door zet ik snel mijn tent op, en gelukkig kan ik nog terecht in het theehuis voor koffie en gebak. Ik neem me voor om hier nog eens te komen kamperen met beter weer, al is het alleen maar om weer eens een kampvuur te kunnen maken. ‘s Avonds lees ik een boek in de spelletjesschuur en drink ik een van mijn gerantsoeneerde biertjes, vergezeld door een paar Vlaamse reuzen en een eendenpaar op zoek naar kruimels. De kanokleren die ik hier heb opgehangen zijn de volgende ochtend bijna droog.

Zorgboerderij Amstelkade

Dag 3 (donderdag 11 juli)

Als ik wakker word is het gelukkig droog. Mijn eenpersoons tentje heeft zich prima gehouden onder de vele buien, alleen blijk ik wel de hele nacht op een grote plas water te hebben gelegen die zich onder de binnentent had verzameld. Misschien heb ik daarom zo lekker zacht geslapen? Ik ben wederom vroeg weg en vaar de hele dag te midden van het groen. Het is heerlijk op het water en halverwege de Drecht komt zelfs de zon door. Ik neem een rustpauze op de steiger van een boerderij en lig daar zo lekker dat ik even mijn ogen dichtknijp.

Drecht

Ik voel me eigenlijk gewoon enorm relaxed, wat een verschil met vorig jaar… Waar zit ‘m dat nou in vraag ik me af, terwijl ik lekker op de steiger lig “uit te rusten”? De eerste keer had ik nog de spanning van het alleen op pad gaan en niet weten wat je te wachten staat, daar had ik nu gelukkig een stuk minder last van. Blijkbaar is het zelfvertrouwen gegroeid. Het is ook een stuk minder warm en daar gedij ik blijkbaar ook goed op. En niet te vergeten heb ik dit jaar de hele winter flink doorgevaren waardoor mijn kanoconditie ook een stuk beter is. Ik had eerlijk gezegd alle drie de dagen best een stuk verder kunnen varen dan de geplande 35 km.

Oude Wetering

Ik geniet ook enorm van de gesprekjes onderweg; van de sluiswachters met hun goedbedoelde adviezen, de groepjes mannen op de wielrenfiets die allemaal uitgebreid zwaaien, en de man met zijn kleindochter in het stoeltje voorop. Het meisje is blijkbaar zo onder de indruk dat ze maar blijft kijken en opa moet zelfs even stoppen zodat ze het allemaal nog een keertje goed kan zien. Die gaat later vast ook varen!

Om 2 uur ben ik terug op de club. Ik bindt al mijn spullen voor en achter op mijn fiets. Hupsakee, als het allemaal in een kano past dan moet zo naar huis fietsen ook lukken. Volgend jaar weer, maar dan langer, en dan ook maar meteen verder. Dat schept mogelijkheden Alle tips zijn welkom!

p.s. ik moest er even een weekje op broeden, want je eerste boot van de hand doen, dat is toch lastig merk ik. Maar gezien de positieve ervaringen denk ik niet dat nog ga varen met mijn Point. Die gaat op Marktplaats.

Dit bericht is geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink.

3 Reacties op Solo over de Hollandse Rivieren

1. Jaap zegt:

Je had meer geluk dan de Vlakwatergroep bij het sluisje in Oudewater

2. Saskia zegt:

Hoezo, konden ze er niet door?

3. Marco zegt:

Leuk geschreven Saskia! Met liefde voor het kanokamperen!