Roptazijl (boven Harlingen) – Terschelling v.v.: 31 augustus heen en 2 september terug

 

bezoek KNRM

Omdat we zouden meedoen aan een pilot van de KNRM om de nieuwe “KNRM Helpt” Flottielje App te testen zijn we ter voorbereiding donderdag avond 30 Augustus nog bij de KNRM in IJmuiden op bezoek geweest met vrijwel de volledige tocht ploeg. Hier werden we eerst getrakteerd op een heerlijk gebakken visje en na de “download” hiervan konden we nieuwste reddingsboot bezichtigen. Type aanduiding is NH1816. (vernoemd naar een hoofd sponsor van de nieuw ontwikkelde boot). Deze nieuwe ontwikkeling heeft geresulteerd in een snellere, stillere en comfortabeler schip. Op het onderwaterschip rust een patent dat gevestigd is door de KNRM samen met Damen Shipyards. Na de bezichtiging hebben we de app installatie en de setup doorgenomen en het “event” aangemeld in het systeem. Toen we de indruk hadden dat e.e.a. zou gaan werken zijn we naar huis gegaan om de laatste zaken te pakken.

 De volgende morgen in alle vroegte laden bij de club en op weg naar ons startpunt bij het gemaal van Roptazijl. Na driftig pakken met het nodige passen en meten en na de lunch genuttigd te hebben lagen we bij overigens prachtige weersomstandigheden keurig volgens plan om klokslag 12:30 op het water, klaar om te vertrekken. Voordat we instapten hadden we allemaal de KNRM app gestart, gps aangezet en ons bij het “event” aangemeld. Ook hadden we ons bij de VC Brandaris aangemeld. Middels de KNRM app konden ze ons volgen. De belangstelling van de zijde van de VC was zeker aanwezig. Misschien omdat de meesten van de verkeersleiders ook actieve Redders schijnen te zijn. 

inpakken

onderweg

De heenreis route voerde ons over de ondiepten van de Ballastplaat. Bij hoogwater en begin afgaand tij vertrokken we richting Noord, en bleven ten oosten van het tot 1 September verboden gebied. Uiteindelijk bereikten we de vaargeul van de Oostmeep en voeren westwaarts tot we de Riepel over konden naar de geul van het Oosterom om deze verder te volgen. Een uitdagende toevalligheid was dat vrijwel op alle boeien de benaming en het nummer ontbrak. Bij navraag later door Jaap bleek dat Rijkswaterstaat nog bezig was de winter schade op te lossen en dat het de bedoeling is dat de nummers weer keurig vermeld worden.
Na totaal 4 uur onderweg te zijn geweest bereikten we ons doel, het Groene strand bij strandpaviljoen de Walvis waar we van de welverdiende bitterballen konden genieten.
Bij afmelden bij de Brandaris kregen we terugkoppeling dat we goed te volgen waren geweest, wat een mooie aanvullend stukje veiligheid zou betekenen in geval er assistentie nodig zou zijn. Wel kregen we te horen dat we een van ons achter hadden gelaten. Bij telling bleek gelukkig dat we compleet aan het strand stonden. Waarschijnlijk dus een kleine vertraging in de signaal verwerking.

Terschelling in zicht

goed aangekomen

kano’s even parkeren voor …….

een welverdiend biertje en bitterballen

Na verzadigd te zijn van de bitterballen togen we met de kano’s op wielen richting de Staatsbosbeheer camping. We liepen hierbij langs de voet van de Brandaris hetgeen wel een extra dimensie gaf aan onze tocht.
Op de camping aangekomen werden de tenten opgezet en werd er gekookt en uiteraard gegeten. Al gauw deed de duisternis zijn intrede en werd het rustig om ons heen. Een snurkje hier en daar deed vermoeden dat er van een welverdiende nachtrust werd genoten.

wandelen door de dorpstraat

met een stop bij de Brandaris

de explosie op de camping

Op onze vrije zaterdag werd er genoten van het weer en werd Terschelling onveilig gemaakt. Jaap en Rob gingen op ontdekkings reis en hebben een lange wandeling gemaakt. Anderen gingen het dorp in voor wat inkopen of om alleen maar wat actie bij de haven te bekijken.

wandelend het eiland verkennen

lekker uit eten

tochtplan maken

Omdat er een kans was op mist de volgende ochtend, de verwachtingen van temperatuur en dauwpunt lagen wel erg dicht bij elkaar, werd er aan een planning voor een alternatieve terugtocht route gewerkt. Uiteindelijk bleek het de zondag ochtend mee te vallen en konden we het oorspronkelijke plan uitvoeren.
Voor vertrek werd de KNRM app weer geactiveerd waarbij een enkeling vergat zijn gps aan te zetten waardoor geen tracking mogelijk was. Nadat de Brandaris weer van ons plan op de hoogte was gebracht waren we zover.

pakken en ontbijten in het donker

Om halfacht in de boot bij het Groene strand en eerst met afgaand tij door het Schuitengat richting de Vliestroom. Hier kwamen we rond de kentering aan en konden gebruik maken van het opkomende tij om de vaargeulen via de Blauwe Slenk en de Pollendam (waar de sterkste stroom staat) te volgen tot aan Harlingen haven. Vanaf Harlingen haven nog een klein stukje door via het Kimstergat om uiteindelijk bij ons vertrekpunt uit te komen. Na 5 uur peddelen konden we de stramme benen strekken, een paar bad nimfen verjagen en uitpakken en klaarmaken voor de thuisreis.

Al met al een zeer geslaagd weekeinde, mede dankzij het prachtige weer en het altijd weer aangename gezelschap.

Freek

Voor alle foto’s klik hier

 

 

 

 

Dit bericht is geplaatst in Grootwater, Verslagen. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.