Vriendschap gesloten met de golven op 6 juni 2015

Eerst even doorkomen

In de grootwater agenda staat regelmatig een activiteit gepland op zee bij ons in de buurt (Tussen Hoek van Holland en Zandvoort).

Eerder dit seizoen is het er nog niet van gekomen de zee op te gaan, omdat de weersomstandigheden dat niet toe lieten. Zaterdag 6 juni lijkt een mooie dag te worden.

Toch konden we de beslissing “voor het doorgaan van deze tocht”, pas op het allerlaatste moment nemen.
De donderdag en vrijdag waren uitgelezen stranddagen : geen wind en 25 – 30 graden. Prachtig om ver de zee op te gaan, de weidsheid voelen en aan te landen op het strand bij Zandvoort.
Een relaxed moment om het vaarseizoen op zee te openen.
Een onweersstoring/front geeft op vrijdagavond in één keer een heel ander beeld van de zaterdag. Het wordt voor zaterdag een stevige 4 bft west met golfhoogte 1.0 mtr.
Prima omstandigheden,maar voor ons….die eigenlijk eerst weer even op een rustige manier met de golven in contact willen komen toch wel even slikken.

I.v.m. met de getijde stroom staan 7 grootwatervaarders (Martine, Desiree, Freek, Wauter, Alex, Manon en Tjeerd) zich al om 8 uur op een verlaten parkeerplaats bij Langevelseslag om te kleden.

Uit de wind in de zon hijsen we ons in het neopreen. Kano’s worden gepakt volgens het ZV protocol en de dit jaar aangeschaft kano-karretjes komen in actie. Als laatste de helm op en in ganzenpas rijden we onze spullen richting het strand. Geen onweersdreiging meer, maar wel die stevige wind. We blijken niet de enige vereniging te zijn de voor vandaag plannen had gemaakt.

De strandopgang is verspert met trailers van de Reddingsbrigade uit Dordrecht en lange surfski’s worden afgeladen van een club uit Roermond. Onze ranke zeekano’s manouvreren we door deze drukte met nog een klein stukje tot de zee. Parapenters vliegen op de thermiek boven de duinranden. Het is net hoogwater geweest en om niet in de knoop te raken bij het wegvaren met de lijnen van een aantal hengelsport liefhebbers, lopen we nog een 200m verder over een hard strand noordwaarts. Een kort gesprek met zo’n zeevisser leert ons dat de beste plek om zeebaars te vangen is, in een mui ( bij afgaand water en westen wind). Deze jongens lezen dus ook de golven, zo blijkt. We hebben nu al het “outdoor gedruis” achter ons gelaten en vóór ons ligt een verlaten strand tot aan ons einddoel : de boulevard van Zandvoort zo’n 8 km verderop.

Briefing

We wisten het allemaal eigenlijk al wel. De wind heeft het weer aardig voorelkaar. Er staat een branding loodrecht op de kust die bijna niet op houdt. Overal op zee staan schuimkoppen. Het plan om achter de branding naar Zandvoort te varen is onder deze omstandigheden voor ons iets te hoog gegrepen. Wat zijn nu de opties ? In onderling overleg besluiten we om tussen de eerste en tweede branding richting Zandvoort te varen met het tij mee.Dicht aan het strand. Hier zijn de golven nog te doen.

Wat een ervaring

Om te wennen aan de watertemperatuur gaan we eerst zwemmen. Het water kan in je pak je lichaamstemperatuur aannemen, waardoor we rustiger in onze boot zullen zitten en minder bang zijn voor een capsize.

Klaar om in te stappen dus en we helpen elkaar met wegvaren vanaf het strand (ZV eis moet je het alleen kunnen). We komen meteen in gesprek met de golven. Elke 5 seconde weer datzelfde onderwerp. Ons antwoord moet telkens weer hetzelfde zijn. We vervolgen al varend in kiellinie onze weg noordwaarts en na zo’n 1000x lage peddelsteunen links en 25x “Bongo Slide” links komen we terug op het strand om even op adem te komen en onze ervaringen uit te wisselen. De adrenaline in ons lijf doet de inspanning vergeten, dus is het goed om op tijd telkens even stil te staan met waar we mee bezig zijn en hoe dat voelt.

Warm plekje uit de wind creëren

We vervolgens onze weg waarbij de genoemde technieken er in geslepen worden. Wat een “speeltuin”…!!! is dit en dat zonder entree prijzen (nou ja, 2 euro parkeergeld). Ook het omgaan in de golven, en dan ook nog je peddel en kano vast houden tot op het strand hebben we kunnen ervaren. Letterlijk “vallen en opstaan”. Varen in deze omstandigheden kan je niet uit een boekje leren. Koud hebben we het niet (watertemp. 14 graden). Maar …………… nu we op het strand een broodje doen en iets warms drinken leren we al snel dat je je moet beschermen tegen onderkoeling door : 1) Beschutting tegen de wind te regelen (boot op z’n kant als windscherm / een windstopper jas+ broek of poncho aantrekken. 2)Iets op je hoofd !!! Hier verlies je de meeste warmte. 3)In natte kleding koel je 20x snelle af dan in droge kleding. 4)Iets warms drinken en eten.

Het plan om in Zandvoort te lunchen is definitief van de baan.

We besluiten om het “gecontroleerd aanlanden” te gaan oefenen. Eén voor één  gaan we door de branding en keren terug naar de afgesproken plek op het strand. De kunst is om niet in een surf te geraken ! Elke golf geeft je een duw in de rug, waardoor je als een pijl uit de bocht richting het strand wordt geschoten. Dat moeten we dus zien te voorkomen. En dat blijkt nog best lastig. Uiteindelijk krijgen we het gevoel dat wij zelf bepalen waar we op het strand parkeren en niet die golf.

Deels achteruit te peddelend en met de geleerde dynamische lage steun zorgen we ervoor dat die duwende golven netjes onder ons door rollen en parkeren we heel gecontroleerd onze boot. Wel zo handig en veilig als je zwemmers of andere kano’s in de golven kan ontwijken.

De terugweg was binnen 45 minuten (na weer 1000x lage steun (rechts) en 25 “bongo slides” (rechts) verder) voorspoedig afgelegd.

De belangstelling van het “outdoor gedruis” op Langevelderslag ging uit naar die zeekanoërs die komend uit zee weer de wielen onderschoven en voorbij rolde naar de parkeerplaats, waar de trailer geduldig stond te wachten. Moe, maar voldaan trakteerden wij ons zelf op een wel verdiend terras. Wat een leer ervaringen vandaag.20150606_142316_resized
We hebben weer vriendschap gesloten met de golven en verlangen naar de volgende keer op zee.

Tjeerd

Voor alle foto’s en het filmpje ga dan naar Foto’s.

This entry was posted in Grootwater, Verslagen. Bookmark the permalink.