Verslag Trintelhaven-Urk 12 juli 2014

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zaterdagochtend half 8. Met de slaap nog in de ogen boten opladen en met 9 personen op pad.  Bestemming: Trintelhaven, halverwege de dijk tussen Lelystad en Enkhuizen.  Bij vertrek is de lucht nog grijs, zouden de vooruitzichten uitkomen?  We rekenen vandaag op windkracht 2 en heel veel zon.  Ter hoogte van Almere wordt het lichter en breekt de zon voorzichtig door.

Locatie Trintelhaven; warm, het water is rustig en loopt aan de horizon mooi over in de lucht. Bij deze weersomstandigheden vraag je je af waarom je truien en onderkoelingsdekentjes bij je hebt.  Maarja, ze horen bij de uitrusting en je neemt ze gewoon mee.  Voor vertrek een briefing door Rob.  Vanwege de bijzonder rustige vaaromstandigheden hebben Rein en Manon besloten om de tochtleiding aan anderen over te laten. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOp de heenweg is Rob tochtleider, geassisteerd door Leon die voorop vaart.  Rob heeft een route uitgezet op basis van betonning.  Het vertrek verliep soepel, koers 50 (nul-vijf-nul).  Na een lekker stukje varen ontstaat er enige twijfel, het zicht is goed, maar waar is nu de kardinale noord ton die we zouden moeten treffen?  Na de kaart en omgeving uitgebreid bestudeerd te hebben blijkt dat we toch iets van de koers zijn afgeweken.  Gelukkig zien we de volgende ton al liggen, dus varen we direct door.
Net op het moment dat we even compact moeten varen om voor een motorschip langs te varen verliest iemand zijn flesje zonnebrand.  Terug of niet? Dat wordt helaas een nieuw flesje aanschaffen.  Het voorval wordt bestraft met sterke verhalen van ervaren zeerotten over sleutels en portomonee’s die uit openstaande dagluiken vallen.


OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vlak voor Urk nog even een drijfpauze bij een rode ton.  Manon oefent nog even een rolletje en meer mensen laten zich even omgaan.  Het is gewoon te warm!  Het water oogt met z’n groene algjes niet echt fris en het water voelt vies warm.  Vervolgens door naar het strandje van Urk waar we voorzichtig langs een vaarverbod bordje varen en ons met neopreen pakken tussen de toch enigzins ontblote strandgasten voegen.

Pauze!

DSCF0868Na de rust weer verder.  Maarten is nu tochtleider geassisteerd door Desiree die voorop vaart.  Ook Maarten heeft een route uitgezet via diverse betonningen.  Bij vertrek begint het al spannend omdat we de havenmonding over moeten steken.  Compact varen, maar er is toch wel veel scheepvaart dat de haven in en uit vaart.  Rein biedt aan om als verkenner even voorop te varen, waarna we na een seintje van hem veilig de overkant bereiken.  De eerste 4 tonnen liggen vervolgens vrij snel achter elkaar en zijn probleemloos te vinden.  Maar dan de EZ3, na enige tijd varen blijkt ook deze ton niet goed te vinden, totdat iemand hem toch denkt te zien.  Een kwartiertje later bij de ton aangekomen blijkt het inderdaad de juiste.  Zo blijkt het toch lastig om over langere afstanden de juiste koers te varen naar de volgende ton.  Zelfs onder de goede weersomstandigheden die we hier treffen.

De groep wordt moe en steeds meer vaarders hebben een stopje nodig; het tempo zakt.  Dan maar een drijfpauze naar voren schuiven zodat iedereen weer even bij kan tanken en DSCF0870zich op kan maken voor het laatste uurtje.  Trintelhaven is vanaf grote afstand te zien en lijkt nauwelijks dichterbij te komen.  De voor- en achtervaarder varen nu niet meer op hun positie, maar links en rechts van de groep.  Enige tijd vaart de hele groep in formatie, netjes naast elkaar.  De laatste kilometer is er geen houden meer aan; iedereen vaart zijn eigen laatste loodje op eigen tempo.  De achtervaarder vaart voorop en de voorvaarder achterin.  De omstandigheden staan het toe, dus wordt het gedoogd.

Eenmaal op het strandje bij Trintelhaven nog een korte evaluatie, alles ging goed, mooie tocht en iedereen (vooral de vaarleiders) hebben weer de nodig ervaring opgedaan.  Op naar huis!

Maarten

Voor alle foto’s ga dan naar Foto’s of naar Picasa.

Dit bericht is geplaatst in Grootwater, Verslagen. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.