Ik kwam een berichtje tegen op het kanoforum over varen bij slecht zicht. De discussie gaat over de opdracht die een aantal kajakvaarders kregen van Rijkswaterstaat om aan de kant te gaan en te wachten. Het blijkt dat de rechter varen met slecht zicht afhankelijk maakt van de omstandigheden, maar in dit geval 200 meter zicht als slecht zicht ziet. Dan mag je dus niet verder varen.
Interessant om te lezen. Hier de link van de thread. Ook hier de link met de uitspraak van de rechter.
Peter
Dan zaten we in Dordrecht dus op het randje
Ja dat klopt…
Hoi Peter,
Goed stuk.
Het is sowieso natuurlijk niet verstandig om met slecht zicht op druk vaarwater te gaan varen. De rechtbank bepaalt vervolgens dat a.g.v de radarplicht op dit water slecht zicht bij 200m is. Zelf zou ik dit willen stellen voor elk water waar serieuze vaart te verwachten is 200 m toch wel slecht zicht is , ook als het vaarwater niet in bijlage 9 BPR genoemd is. Overigens is het volgens mij best mogelijk (en ik denk zelfs toegestaan)bij weinig zicht te varen, maar dan niet op serieus water, maar op gedeelten die zeer ondiep zijn. Maar dan kan je dus geen geulen oversteken. (Juridisch zit je dan niet op vaarwater , art 1.01D6 BPR)
Het blijft door deze uitspraak wel discutabel op welk water je bij welk zicht kan gaan varen. In dit geval was het een water met veel beroepsvaart. Voor varen op de Oude Rijn is weer anders. Daar is de maximale vaarsnelheid op grote stukken 6 km per uur. Dan is 200 meter zicht misschien wel prima. En de Does? Of de Kaag? Kortom, ik denk dat het uiteindelijk ook weer gaat over van tevoren goed nadenken over de omstandigheden en de risico’s die je wel of niet wil nemen.
Varen met slecht zicht is natuurlijk hartstikke gevaarlijk. Ik vind het eigenlijk verbazingwekkend dat de overheid de grens afhankelijk maakt van de omstandigheden.
Zoals maar weer blijkt kan de regelgeving soms erg vaag en niet eenduidig zijn. Wat me soms nog meer verbaasd is het hoge percentage booteigenaren die zonder verzekering het water op gaan!