Veluwerally

Camping Rhederlaag

In de loop van de zaterdagmiddag stroomde de camping vol met kanoërs. Het was een gezellige drukte en een deel van de voorpret bestond uit het bewonderen van de vele soorten kano’s, van een smalle K1 (32 cm!) tot de grootste Canadees (12 meter lang, opgebouwd uit 3 stukken). Terwijl chauffeurs Marco en Gerard de auto’s naar Deventer brachten, gingen Berend, Erik en ik (Jaap) een kijkje nemen bij de patrouilleboot van Rijkswaterstaat. Hier kregen we uitleg over het beperkte zicht dat een schipper heeft op alles wat zich vóór het schip afspeelt. Daarom kregen we het advies om uit de buurt van de beroepsvaart te blijven en als er dan toch overgestoken moet worden, om minimaal 300 meter voor de boeg te blijven.

Inpakken voor de start

De nacht was fris met een volle maan die de camping in een zilveren gloed zette. Marco had voor de gelegenheid zijn bivak zak meegenomen in plaats van een tent (‘omdat ik anders teveel spullen meeneem’) en beweerde het niet koud te hebben gehad. Om 6:40 werden we gewekt door een stem met Duits accent ‘Nog 50 minuten tot de start van de 100 kilometer’. De start voor de 50 km was om 8 uur, wij lieten de grote meute voor ons gaan en staken om kwart over 8 van wal.

Bij de uitgang van de plas werden we meteen door de stroming gegrepen, die hier een snelheid heeft van 4 tot 5 km/u. Een heerlijk gevoel om op de stroming meegevoerd te worden, tegen de laagstaande zon in, met zicht op de Veluwse bossen en geen andere geluiden dan de peddels in het water en de gedempte stemmen van de kanovaarders.

Doesburg in zicht

Sneller dan verwacht kwam Doesburg in zicht, de eerste van een reeks Hanzesteden langs de route. Voorbij Doesburg ligt een afgesneden bocht in de rivier. Wie per se 50 km wil varen moet de bocht meenemen, wij kozen voor de afsnijding. Bij Olburgen werden we opgeschrikt door een geel bord met zwarte letters ‘Appelpost’. Hier stonden mensen in rode jasjes appels uit te delen en we moesten een controlekaart halen. Aanleggen niet nodig, de kaart werd uitgereikt aan een langs stok vanaf de oever, de appels werden met een fiere boog toegeworpen. We vroegen ons af hoe de grote Canadees hier voorbij gekomen was, 20 appels tegelijk gooien en vangen is een hele kunst. En heb je wel eens geprobeerd in een wankele K1 een appel te vangen en een kaartje uit een wasknijper te trekken?

Lunch op een strandje

Het volgende stuk tot Zutphen staat ook bekend als de ‘Klokhuizenroute’.  Wij streken neer op een strandje voor de lunchpauze en kregen de waarschuwing mee van een vertrekkend stel dat wanneer er een schip langskomt, we de boten moeten vasthouden of anders uit het rietveld achter het strandje vissen. Met de boterhammen achter de kiezen kregen we Zutphen in zicht. In het haventje was de tweede controlepost en ook de finish voor de 35 km vaarders. Berend was alvast vooruit gegaan, met Gerard en Erik in zijn kielzog. Fotograaf Erik probeerde de Rijnlanders voor de lens te krijgen, dat lukte aardig maar Berend kreeg hij alleen op de rug te zien.

Halverwege Zutphen en Deventer ging de telefoon, ik verwachtte mijn vrouw die zou zeggen ‘Om 6 uur staan de piepers op tafel!’ maar het was Berend die vroeg of Marco en ik nog ver weg waren, ‘Oh daar heb je ze al!’ hoorde ik vanaf de oever. De eerste tekenen van vermoeidheid kondigden zich aan, zoals een stijve nek, vermoeide schouders en een pijnlijke rug. Tijd om even de benen te strekken en moed te verzamelen voor de laatste ruk naar Deventer. Berend had zich tot hier ingehouden en ging het laatste stuk knallen. Bij de Deventer Kanovereniging klommen we op de kant en konden bij de tent de herinneringsmedaille in ontvangst nemen. We vonden het een fantastische ervaring en spraken af om volgend jaar door te varen naar Kampen…

Marco in de bocht

Zie ook Leiderdorps Weekblad week 41, pag. 13.

Jaap de Lange (foto’s Erik de Rijke)

Dit bericht is geplaatst in Verslagen. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.