Eigen kano

Eigen kano?

In oktober kon ik mijn kano in Wormer ophalen.Na wat schuiven en opruimen van kano’s in de loods van de vlakwaterboten  heeft hij nu een plekje in loods 6. De voorzitter vroeg mij toen iets op te schrijven over mijn keuze van mijn kano voor de nieuwe leden die een (nieuwe) kano willen kopen. Aan welke criteria moet een kano voldoen. Vooropgesteld, een eigen kano is een luxe. De club bezit veel kano’s van verschillende type kanos. Ik raad dan ook aan deze eerst uit te proberen. Mijn eerste vraag was : welke discipline vind ik het leukst? Dit was meteen de moeilijkste, vandaar dat ik mijn keuze steeds uitstelde. Ik heb gekozen voor een zeekano omdat hij zowel op vlakwater als grootwater en zee kan varen.

Hieronder mijn belangrijkste criteria.

1. Rompvorm, 2. materiaal, 3. lengte en volume kano, 4. afmetingen kuip.

1. De rompvorm (dwarsdoorsnede) bepaalt de stabiliteit en snelheid van de kano. Kano’s met een enkele of dubbele knik hebben een lagere aanvangsstabiliteit (instappen) dan kano’s met een ronde vorm. De stabiliteit bij rotatie is voor een kano met enkele of dubbele knik weer hoger dan een ronde vorm. De kiellijn (lengtedoorsnede) kan recht of oplopend zijn aan boeg en spiegel. Een rechte kiellijn is geschikt voor vlakwater en geeft de boot een langere waterlijn en daardoor meer snelheid. De banaanvormige kano loopt makkelijker over de golven (i.p.v. door de golven) en kleine koerswijzigingen kunnen gemakkelijk worden opgevangen met het kanten van de kano. Op grootwater is een schegje onmisbaar, ongeacht de rompvorm.

2.
a. Polyethyleen : voordeel – lagere prijs, robuust nadeel – zwaarder, lastig te repareren
b. Kevlar : voordeel – licht, stijf (wedstrijd) nadeel – duur, kwetsbaar
c. Polyester : compromis van polyethyleen en kevlar.

3. De loods van de vereniging laat een boot van maximaal 5,5m toe. Dit volstaat inde meeste gevallen. De verhouding lengte/breedte kano bepaalt de snelheid van de kano.Hoe groter de verhouding hoe sneller de kano.Veel zeekano’s worden aangeboden in een high volume (HV) en een low volume (LV). De grens ligt rond de 80-90kg van de vaarder. Een voordeel van de HV is dat deze meer bagage kan meenemen. Nadeel is de grotere windgevoeligheid, zeker bij een lichtere vaarder.

4. Kuipgrootte is van belang bij tochten met onbekende opstapplaatsen. Een grote kuip stapt makkelijker in. Nadeel is een grotere kans op lekkage door een grotere omtrek van het spatzeil. Een spatzeil is ook kwetsbaar.

Een paar algemene opmerkingen tot slot. Een nieuwe kano is niet noodzakelijk, maar een jonge goede 2e  hands heeft een lage lage afschrijving en is relatief duur. Voordeel is dat je bepaalde keuzes als kleur en belijning zelf kan kiezen. Bij een nieuwe kano kan je ook het voorste schot op maat laten zetten. Dit kan het voorste ruim vergroten en de inhoud van de kuip verkleinen. Dit laatste kan een voordeel zijn bij reddingen met een volle kuip. Let op : houd rekening met een lange levertijd voor een nieuwe !Ik heb er 3 maanden opgewacht.

Ik hoop jullie een goed beeld te hebben gegeven van mijn zoektocht naar een kano en wens jullie veel kanoplezier na de winterstop.

Gerard van der Molen

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, April 2012. Bookmark de permalink.

1 Reactie op Eigen kano

  1. Hoi Gerard,
    Leuk om te lezen! Nu ben ik wel erg benieuwd wat voor kano je uiteindelijk gekocht heb en wat voor jou de doorslag heeft gegeven. Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe kano, dus ben daar benieuwd naar. Heb al wel een idee wat ik wil gaan kopen…
    Groeten,
    Peter

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.